Saturday, August 14, 2010

Perbezaan Search Engine Result Page di Google, Yahoo dan Bing Untuk Keyword Hidup Seorang Blogger


Salam/Hi,

Okay lah untuk entry merapu kali ni, aku nak kongsi sikit permerhatiaan aku dalam contest hidup seorang blogger yang baru jer tak sampai seminggu lagi.

Korang sumer dah tahu, antara 3 nama besar search engine, yang terbaik mestilah Google.com. Dan pesaing rapat company ni ialah yahoo dan bing. Tapi berbeza sikit di negara China sebab Search Engine sana dimonopoli oleh baidu.com. Tengok PR pun 9 Woii!!nampak sangat yang baidu ni Google susah nak tembus untuk pasaran China.

Sebenarnya ada berpuluh-puluh Search Engine lagi kat luar sana, tapi aku list kan 3 teratas yang dah conquer dunia Internet ni. Lebih2 lagi Google yang founder2 nya yahudi.hoho.

Hari ni aku curi masa sikit lah untuk nak share something you might not be interested untuk sesetengah yang dah expert dan benda ni agak menarik untuk newbie macam aku untuk tahu. Megikut faktanya, 3 nama besar SE ni mempunyai engineers yang berbeze, jadi pemikiran yang berbeza ni akan menghasilkan 3 algorithm yang berbeza seterusnya menghasilkan SERP yang berbeza.

So apa kata kita tengok apa perbezaan SERP untuk keyword Hidup Seorang Blogger ni, okay kawan2, sila tengok bawah :


Kalo korang perasan untuk Google, result nya begitu cepat berubah bila terdapat site baru yang membincangkan kisah hidup seorang blogger. Korang jugak tengok yang site bro denaihati berada di atas dengan stabil nya sebab mempunya rangkaian backlink yang banyak. So apa yang kita boleh simpul kan, adakah Google suka kan sesuatu yang selalu Update dan Backlink? korang pun boleh jawab rasanya..hehe
tapi kalo korang nak tepat lagi, korang p la tanya engineer Google Matt Cutts tu sendiri.




Untuk yang kedua ni, korang p la cari keyword Hidup Seorang Blogger ni kat Yahoo pulak, apa yang korang dapat? Mungkin result korang akan berbeza dengan aku sebab ni aku SS semalam. So mungkin result hari ni lain. Korang akan nampak site aku kat atas pastu site daripada digg dan seangkatan dengan nya pun banyak jugak kan. Pada aku SERP untuk yahoo memang kurang bagus sebab walaupun kat dunia maya ni banyak orang duk cakap pasal Hidup Seorang Blogger, tapi yahoo masih menyenaraikan site social bookmarking untuk berada di first page. Agak2 korang masuk tak site yang terlekat kat social Bookmarking tuh?kalo aku memang tak masuk lah beb, buang masa tunggu loading jer. Pastu belum tentu site tuh betul atau releven. Jadi di sini aku boleh simpulkan yang yahoo suka pada site yang mempunyai keyword density tinggi sebab aku tahu lah blog aku banyak keyword hidup seorang blogger, sebab tuh duk atas kat yahoo tuh.haha. Lagi satu aku tak suka yahoo sebab crawler dorang lambat update result. So sapa yang optimize capat2, kompem senang duk atas. Okay itu saja bebelan aku untuk yahoo, kita tengok pulak bing.




Untuk bing pulak, SERP dorang pun lebih kurang macam yahoo jugak lah sebab korang tengok lah sendiri, SERP yang banyak dimonopoli oleh social bookmarking macam digg dan propeller. So agak2, korang suka tak serch engine camni? bagi aku tentu sekali tidak sebab orang nak cari site yang memperkatakan tentang hidup seorang blogger, bukan nya nak masuk site social bookmarking. Ulasan untuk bing boleh aku simpulkan 2 kali 5 dengan yahoo.

So kesimpulan nya aku memang suka Google sebab engineernya lebih bijak menyusun result page dan pastinya maklumat yang aku nak pun dapat. Dengan kata lain untuk nak duk depan, jumlah backlink memang memain peranan penting. Tapi sebenarnya banyak lagi faktor penarik search engine ni. Kalo korang rajin, orang p la tanta pakcik Google tuh sendiri.haha

Itu saja merapu aku petang ni untuk blog kesayangan aku ni yang sekarang dah tukar 100% niche daripada KB Mall Runtuh ke niche Hidup Seorang Blogger.haha

Pendapat atas cuma permerhatian aku,teori aku dan campur pembacaan aku di dunia internet ni. Kalo korang nak tepat lagi, korang kena tanya lah sendiri engineer2 Search Engine ni bro.haha

Roger dulu ek, Selamat Berbuka Puasa :-)

Regards

Maliq


9 comments:

  1. fuh!mengancam ni bro..camne you buat?tadi tetiba aku google hidup seorang blogger' kuar link you paling top..hhe lum start contest dan menang yo!

    ReplyDelete
  2. eh takder lah..sy biasa aja dan masih belajar..sekarang ni otai SEO yang lain belum optimize lagi..

    ReplyDelete
  3. bro maliq memang terbaiklah kalau buat analisa, i follow, dok bawah kb mall pun takper la

    ReplyDelete
  4. jangan cakap camtu bro, sy dah gerun ni 2 CCTV duk cucuk dari belakang. Mudah jer nanti KB Mall runtuh ni.haha

    ReplyDelete
  5. takdelah geng..entry suka2 aja.hehe

    ReplyDelete
  6. cctv tu untuk boom sekajap je pastu tenggelam la, kalau pertandingan ni jenis ada due date untuk semakan google memang best ni, hehehe boleh tembak last minit

    ReplyDelete
  7. setiap search engine mmg beza kan?tp sy rasa yahoo memntngkan keyword berbanding google yg perlukan byk faktor untuk site berada di atas:)

    ReplyDelete
  8. @hidup seorang blogger

    tu dia bro dah boleh baca perangai Google. kalo ada site lain boleh tembak jer bro.hehe

    @farah

    memang tu yang saya fikirkan farah

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails